söndag 4 november 2007

Bokfemman vecka 44

Veckans tema handlar om att drömma sig bort i böckernas värld. Detta tema kändes svårt, och jag hade svårt att hitta motivationen denna vecka. Nu har jag varit med i bokfemman några veckor och när jag ska fundera över vilka böcker jag vill ha med i de olika temabokfemmorna så har jag upptäckt att jag ofta vill ta sådana böcker som jag redan nämnt i andra veckors bokfemma. Ska försöka att inte dubblera. Astrid Lindgren har en gång sagt "Lev många liv - Läs böcker" och precis så är det. Gör en djupdykning ner i en bok och dröm dig bort.

Veckans tema för Bokfemman är drömvärld. Nämn fem böcker som du skulle vilja hoppa in i och få uppleva irl om du kunde.

  • Barnen i Bullerbyn av Astrid Lindgren Känslan som man fick som barn var att man ville vara med i Bullerbybarnens gemenskap och deras påhitt. Härliga hus, mysig familjeidyll och vilken miljö att växa upp i.

  • Lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder. Här är det också familjegemenskap och kärlek Även när vardagen är svår så finns kärleken.

  • Robin Hood av Howard Pyle Vem vill inte vara med och hjälpa Robin Hood i hans kamp mot de rika för de fattiga? Äventyrligt och med romantisk kärlek.

  • Borta med vinden av Magret Mitchell. Rhett Butler....behövs det sägas mera? Kärlek och romantik. Önskar att boken slutat som en saga ska.

  • Ivanhoe av sir Walter Scott. Även denna handlar om äventyr, kärlek och romantik

När jag började denna drömfemma, så trodde jag att jag skulle landa i barnboksvärlden igen. Till hälften gjorde jag väl det om jag räknar Robin Hood och Ivanhoe som barn/ungdomsböcker. Sedan finns det en del som jag också skulle kunnat lägga till. Någon skrev i sin bokfemma om Gunnel Lindes Fröken ensam hemma åker gungstol och den hade jag glömt namn och författare på, men känslan boken gav mig satt kvar ihop med vissa komihåg glimtar. Och Astrid Lindgren har givetvis fler böcker man skulle kunna tänka sig att vara med i. Främlingen av Gabaldon med Jamie och Claire handlar också om en stark kärlek och det är väl det som jag vill drömma mig bort med. Lite äventyr, massor av kärlek och romantik kryddat med trygghet.

Nu är det din tur! Vilken är din topp 5 av böcker du skulle vilja hoppa in i?

Inga kommentarer: