måndag 8 oktober 2007

Bokfemman vecka 41

Veckans tema för bokfemman är olästa böcker som du velat/tänkt läsa länge . Det finns massor av böcker som jag har olästa och skulle vilja läsa. Hela biblioteket är fyllt av böcker som jag inte har läst, även om jag plöjt igenom en stor del av dem.
Tänkte avgränsa mig lite och inte fundera över barnböcker utan koncentrera mig på vuxenböcker. Men ärligt talat är jag glad att det finns så många olästa böcker som jag önskar att läsa. Tänk vad tråkigt det hade varit annars.

Temat för veckans Bokfemma är olästa böcker.Nämn 5 böcker som du velat/tänkt läsa länge och motivera varför du inte har läst dem.
  • Stad serien av PerAnders Fogelström. Min mamma älskade dessa böcker och pratade varmt om dem. Hon hade hela serien och nu har jag dem. Jag har inte kommit för mig att läsa serien än, vet egentligen inte varför det bär emot...från början var det att jag började läsa den, men var nog för ung. Nu hade det alldeles säkert gått bra, men tiden räcker inte riktigt till när man studerar vilket leder till att det mest är kurslitteratur jag läser för tillfället.

  • Lycka! En handbok om konsten att leva av Dalai Lama. I denna bok tror jag att jag skulle kunna hitta verktyg att applicera på livet i stort. Ibland behöver man lite hjälp med att se saker på olika sätt, och denna boken verkar vara bra. Någon gång tänker jag läsa denna och det är bara tiden som har satt stopp.

  • Albertete triologin av Cora Sandel. Denna bok har jag läst så mycket bra om och började läsa, men kom ingen vart. Då vid den tidpunkten var jag ganska okoncentrerad och det var inte rätt tillfälle för mig att läsa denna bok, men jag ska prova igen.

  • Utvald att leva av Jerzy Einhorn. En bok som är viktig och som måste förmedlas för att komma ihåg det som många vill glömma. Det som gör att jag inte läst boken än är att jag väjer lite för ämnet, som är ett svårt ämne att läsa om.

  • Alkemisten av Paulo Coelho. Nämner den bok han varit mest framgångsrik med enligt Wikpedia. Men faktum är att jag inte läst en enda av honom, och det vill jag verkligen göra. Anledningen till att jag inte kommit till skott är som jag tidigare skrivit kurslitteratur som måste läsa och när jag vill koppla av så bläddrar jag hellre i en veckotidning eller någon romantisk bok som inte kräver så mycket tankeverksamhet.

Nu är det din tur! Vilka är dina 5 olästa böcker som du vill läsa?

8 kommentarer:

*Malin* sa...

Åh! Stadserien skulle jag också kunna ha på min lista! Har bara läst en bok av honom, men inte ur serien. Precis som för dig har min mamma också talat sig varm om serien.

Alkemisten och Paulo Coelho är mina favoriter! Me love! :-)

Lotta sa...

Får väl ge mig på Paulo Coelho, det ska bli en intressant bekantskap att göra.:-)

Jämtlandstösen sa...

Här kommer ytterligare en som vill tala sig varm om Stad serien. Om jag vore du skulle jag ge mig på den så snart studierna medger det:-) Annars känner jag igen det där att det mest blir kurslitt när man studerar. Läskvoten blir fylld på något vis:-)

Maud/En bok om dagen sa...

Utvald att leva hade jag bestämt mig för att läsa - men sedan inträffade en del tråkigheter i livet och jag kom inte fram till den... Undrar om det kan vara läge snart..?

Lotta sa...

jämtlandstösen - Jo, du har rätt om läskvoten, men emellan så måste man belöna sig med annat för att orka med kurslitteraturen, men visst...den står i bokhyllan och kallar på mig:-)

Pysseltanten - Ibland kommer livet ivägen och livet i sig påverkar lite vad vi läser också...nån gång så blir det nog läge för "Utvald att leva" också.

Bookhousegirl sa...

Jag har läst en elva minuter av Coelho och mer pretantiös typ får man nog leta efter. Inte alls i min smak, alldeles för klyschig för mig så det är inget som man måste göra, speciellt inte nu när det kommit ut en ny Lisa Jewell på svenska... ;)

Lotta sa...

:) får väl se så småningom om jag håller med dig, men chansen eller risken? finns. Just nu har jag en period av "lättare" litteratur som jag hellre läser.

Bookhousegirl sa...

Ja, jag önskar att jag hade tid att läsa någonting annat än lagbooken så just nu känns väl allt som lätt litteratur, men om en vecka ska jag njuta med lite lättläst chiclit... ;)