tisdag 2 oktober 2007

Bokfemman vecka 40

Veckans tema för Bokfemman är sagor. Jag tror att vi alla kommit i kontakt med sagans värld och vi har alla olika minnen som rör sagoberättandet. Från början var sagan muntligt berättad och senare när de skrevs ner så var det inte för barnen, utan för de vuxna. Senare kom sagorna att riktas även till barnen. Det är en påhittad historia som berättas som ren underhållning. Sagan börjar ofta med Det var en gång....och slutar med Och så levde de lyckliga...Sagan har vissa kännetecken såsom tretalet, upprepningar, prinsar och prinsessor, elak styvmoder och förtrollade djur. Är du intresserad av att veta mer om sagor kan du läsa mer i
Sagans förtrollade värld: folksagornas innebörd och betydelse. av Bruno Bettelheim. och Det var en gång : om folksagans väsen. av Max Lüthi.


Nu när det är dags att välja sagor, så har jag försökt att inte välja de allra "vanligaste" utan hoppas att ni kanske hittar någon ny.


Veckans tema för Bokfemman är sagor. Nämn dina 5 favoriter i genren.

  • Askungen av Bröderna Grimm (tidigare version är Perrault)Denna måste jag bara ha med. Den är starkt förknippad med Disney och julen. Filmen Askungen är så fin och man vill sjunga med i musiken och mima dialogerna.

  • Grodprinsen av Bröderna Grimm Det handlar om en prinsessa som tappar sin guldboll i en damm. Hon får hjälp av en groda som tar upp den. Som tack vill han tre saker. han vill få äta från hennes tallrik, och sova i hennes säng och att bli kysst av henne. Hon lovar, men försöker smita ifrån sitt löfte. Till slut gör hon som hon lovat grodan och på slutet förvandlas han till en vacker prins.

  • Snövit och Rosenröd av Bröderna Grimm Två hjälpsamma flickor som först hjälper en halvt ihjälfrusen björn och sedan hjälper en otacksam dvärg. Slutar lyckligt som sagor ska :)

  • Prins Hatt under jorden av ? Denna saga är en amor och psyke saga.Skönheten och odjuret. Det som jag tycker är lite roligt med denna saga är att prinsen är ganska inaktiv medan prinsessorna är aktiva och räddar prinsen.

Nu är det din tur! Vilken är din topp 5 av sagor?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att du valt lite annorlunda sagor:)
Ha det bäst!

*Malin* sa...

Det var en del nya sagor för mig här. Kul!

Lotta sa...

Hej,
Jag tycker också att det är roligt att kolla runt på alla bokfemmor. Några "nya" sagor har jag också hittat, men märker att själv är jag ganska insnöad på bröderna Grimm och HC Andersen. Det finns en ofantligt stor sagoskatt. De äldre är lite svårlästa och skulle kanske vinna på att moderniseras så fler läser dem.